Call for Papers: ÖRV Journal #18
Für die Ausgabe #18 des ÖRV-Journals können ab sofort wieder Fachbeiträge eingereicht werden. Die Frist läuft bis 30. April 2025, Druck & Versand sind für Juli/August 2025 geplant. Bei Rückfragen hinsichtlich der Eignung von Themen bzw. Texten gerne das Redaktionsteam kontaktieren (
CHNT – Shaping the Future of Cultural Heritage and Technology
With the transition of CHNT to the National Committee of ICOMOS Austria, the conference is now supported by the Austrian Focal Point for World Heritage at the Federal Ministry for Arts, Culture, Public Service, and Sport.
This marks a new era, expanding CHNT’s focus to World Heritage research, management, and protection, while continuing to explore cutting-edge digital applications and technological solutions for cultural heritage.
As Vienna navigates its commitments to UNESCO-listed sites such as the Frontiers of the Roman Empire, the Historic Centre of Vienna, and Schönbrunn Palace, CHNT plays a crucial role in facilitating knowledge exchange, policy discussions, and the development of sustainable strategies for heritage management.
The conference remains committed to bridging the gap between innovative research and real-world applications, ensuring that new technologies are practical, accessible, and impactful.
Each year, CHNT welcomes a diverse, interdisciplinary audience of experts, practitioners, and decision-makers to discuss the opportunities, challenges, and responsibilities of heritage preservation in the digital age.
28. Österreichische Restaurator:innentagung der archäologischen Bodenfunde in Wien
Am 17.-18. September 2025 findet in Wien die 28. Österreichische Restaurator:innentagung für archäologische Funde statt.
Das Bundesdenkmalamt freut sich, die diesjährige Restaurator:innentagung als Gastgeber ausrichten zu dürfen.
CICS-Ringvorlesung (Hybrid): Was wissen wir über Kulturgutzerstörung? Zum Umgang mit einem tagesaktuellen Phänomen
Kulturgutzerstörung ist ein weltweites und dennoch alltägliches Phänomen: politische Aktivisten besprühen und zerschneiden Gemälde, technische Defekte führen zu Bibliotheksbränden und in Kriegszeiten wird national bedeutsames Kulturerbe zur Zielscheibe. Trotz bestehender Gesetze und Konventionen gewinnen wir nur schwierig Überblick über die Motive und Umstände dieser Vernichtungen. Der Vortrag thematisiert diese Wissenslücke im Kulturgutschutz und zeigt anhand verschiedener Ansätze und Projekte, mit welchen Methoden Wissen über die Schädigung ermittelt wird und welche Reichweite und Effizienz diese Methoden aufweisen.
The International Iron Gall Ink Meeting 2025: Towards Sustainable Preservation (IGI2025)
The International Iron Gall Ink Meeting 2025: Towards Sustainable Preservation (IGI2025) will occur in Portugal from May 7 to 9, 2025. The oral and poster sessions will be held at Caparica Campus, near Lisbon, on May 8 and 9 . On May 7 we have exciting workshops planned. The meeting is organized by Requimte, the Department of Conservation & Restoration at NOVA School of Science and Technology, the Faculty of Sciences at the University of Porto, and Instituto de Estudos Medievais at NOVA School of Social Sciences and Humanities, and Laboratório José de Figueiredo.
Salvaging Iron Gall Ink-Based Collections from Ink Corrosion, Fungal Attack, and Climate Change: Considering the Past and the Future will have the following topic
- Innovative Methodologies for The Preservation of Heritage Written with Iron Gall Inks
- Degradation Mechanisms of Iron Gall Inks
- Development/Evaluation of Conservation Treatments for Iron Gall Inked Objects
- Assessment Surveys of Iron Gall Inks Documents
- Case Studies.
Vortrag (Hybrid): Lücken und Ergänzungen - Die Filmrekonstruktion von "Das Donkosakenlied" (1930)
In Form eines Werkstattberichts stellt die Filmrestauratorin Rita Clemens (Bundesarchiv) die Restaurierung des späten Stummfilms "Das Donkosakenlied" (1930) vor. Der Entscheidungsprozess zur Rekonstruktion der deutschen Fassung des Films wird erläutert und diskutiert. An diesem Beispiel werden die Herausforderungen veranschaulicht, denen sich Filmrestaurator:innen im Umgang mit unvollständigen Filmwerken gegenübersehen.
14. Kongress der internationalen konservierungswissenschaftlichen Plattform LACONA
Heuer findet der 14. Kongress der internationalen konservierungswissenschaftlichen Plattform LACONA vom 9. bis 12. September in Bukarest statt.
Neben dem Einsatz des Lasers als beschichtungsabtragendes Tool (z.B. Er.YAG-Laser, UV - IR Nd:YAG Laser, UV-Laser, Femtosecond Laser, Excimer Laser, LQS Laser, Punktlaser Zeilenlaser, Kreislauflaser,….), steht vor allem die Verwendung von laserbasierenden Spezialgerätschaften zur Analyse (z.B. LIBS, Raman Microscopy, LIFS, Laser –Indused Plasma Spectroscopy, Raman Spectrometer, ED-XRF, ,……) und Dokumentation (z.B. Optical Coherene Tomography, sämtliche Scannertypen,…) des kulturellen Erbes im Fokus der Veranstaltung.
CICS-Ringvorlesung (Hybrid): PoCo – Polychromie Conservering. Ein Trainingsprogramm zur Skulpturenrestaurierung des SRAL
Bedeutende polychrome Werke aus Stein und Holz befinden sich in niederländischen Kirchen, Museen und Sammlungen. Das Studienangebot für Skulpturenrestaurierung war jedoch seit jeher begrenzt und ist nun gänzlich verschwunden. Um das vorhandene Wissen an die nächste Generation weiterzugeben hat das SRAL einmalig ein dreijähriges Ausbildungsprogramm initiiert, bei dem auch das CICS Kooperationspartner ist. Angesichts ähnlich dramatischer Entwicklungen in Deutschland ist dieser Ansatz besonders bemerkenswert.
ÖRV Jour Fixe Mai - „Wachs in seinen Händen – Daniel Neubergers Kunst der Täuschung“
CICS-Ringvorlesung (Hybrid): Adressing the challenges of visualising organic binding media networks in porous painting layers
Understanding porous paint layers, although fundamental in their conservation, remains a challenge. Ptychography X-ray computed tomography (PXCT) combines two-dimensional ptychography with computed tomography methods. It allows for the three-dimensional investigation of samples non-destructively at the nano scale and is among the X-ray techniques with the highest resolving power. In this study of a porous, fragile ultramarine paint layer from the painting “Beach landscape with trees and boats” (Woll 637, MUNCH, Oslo) completed in 1905-06 by Edvard Munch, 30 µm wide pillars were prepared using focused ion beam. PXCT coupled with advanced sample preparation enabled the visualization of the proteinaceous binder network of nanobridges within the paint layer at a resolution of 32 nm. Data processing including material segmentation and quantification was carried out for the study of porosity and binder-pigment interfaces.